A vasúti építkezést 1891. május 31-én kezdték meg Vlagyivosztokban. A teljes útvonal 1901-re készült el, amikor a keleti és nyugati irányból haladó építők összeértek. A nemzeti büszkeség határtalan zord éghajlati körülmények között jött létre; járhatatlan talaj, gyéren lakott, kietlen vidékek között. A legkönyörtelenebb terep állítólag a Bajkál régió volt, ahol már abban az időben hegyeket kellett keresztül robbantani a Transz-szibériai vasútvonal érdekében. Az embertpróbáló munka, hatalmas költségek és áldozatok ellenére alig több mint egy évtized alatt sikerült befejezniük az építést; Európa ezzel csatlakozhatott a Csendes-óceánhoz.
Az első vonat 1903-ban indult, akkor mintegy 16 napig tartott az út. Napjainkban az előkelőbb vonatutak a változatos programok miatt 14 és 21 napos utazások lettek. A prémium kategóriás járatok, mint a már említett Grand Trans Siberian Express és Golden Eagle kétágyas, privát zuhanyzós kabinjai a legjobb választásnak bizonyulnak a sokaktól oly távoli világ felfedezésére. Hangulatos étkezőkocsikban különleges ínyencfogások és francia borkülönlegességek kényeztetik a tehetős utazni vágyókat, de révén az orosz eredetnek, természetesen a vodka és jégbehűtött kaviár sem maradhat el a kulináris fogások közül.